Cesty

 

Doc.MUDr Přemysl Paichl

 

Většinou se historici shodují v tom, že nejstarší vnitrozemské cesty vznikaly podél řek. Ne že by jejich splavné vody umožnily s menší námahou překonávat vzdálenosti, ale že spíše byly během života putujícího člověka  jen pomalu se měnícím ukazatelem směru k vytčenému cíli. Řeky jsou sice jedním z nejdůležitějších činitelů eroze . Přenášejí  do moří  20 miliard tun  zemského povrchu , ale tyto změny modelují na svých březích  i kladné změny pro budování cest a umožňují cestovateli snadnější dostupnost z té jedné čtyřicetiny procenta vody, kterou nesou.

Můžeme předpokládat , že valná část západočeských řek je z geologického hlediska stará.  Stejně můžeme se domnívat, že cesty podle řek vody sloužily i u nás hlavně pochodům moci politické,vojenské a církevní, ale v historické době sloužily postupně stále více obchodu. Těžko můžeme odhadovat začátky budování cest v naší kotlině soutoku čtyř řek, ale nemohlo to trvat dlouho poté, co se zde usídlili lidé bojující  a obchodující. Římané zde sice  do naší kotliny nestavěli své bytelné silnice , kdoví jak fortelné byly stezky Keltů, kteří zde putovali od opida  k opidu. Rozvoj obchodu ve střední Evropě omezeně se rozvíjel už  v době Sámově, ale významné míry už dosáhl v IX. století, kdy se na něm podílel i obchod zahraniční. Na  západovýchodní spojnici z Kyjeva přes Krakov do Bamberku  se severnější Prahou .V Praze ji přetínala  severojižní magistrála z Poznaně do Salzburku ale i jiné dálkové cesty  až do Říma. Na těchto trasách o něco později prý už náš první český král Vratislav II. z rodu Přemyslovců (+1092) začal jako první u nás budovat silnice. Nebyl to tedy  římsko-německý císař Karel VI. (1685-1740), který  s tím začal. Jemu patří snad zásluha o to, že  jako první nechal vybudovat  silnici mezi Vídní a Prahou.

Vyjděme z onoho úvodního předpokladu, že i pro Plzeň byly nejdůležitější cesty podél západočeských řek To neplatilo až pro Novou Plzeň, ale pravděpodobné déle než 200 let pro Plzeň starou. Podívejme se na to, co nám říká předhistorická  mapa  osídlení Plzeňska,  na  mapku slovanského osídlení  západních Čech  do konce století X, na nákres obchodních cest  v západních Čechách ve 13. a 14. století a na skicu z práce o boji stříbrských o privilegovanou cestu.

Už seznam těchto toků  a sídel nám potvrzuje předpoklady, že cest z Plzně na jihozápad musel být větší počet než je dnes.  Dokládá to práce Jar.Tykače „Výčet tekoucích vod s vyznačením pásem“ In: Studie k soupisu obratlovců v Západních Čechách, Sborník městského historického musea v Plzni, X.,1934, 256 s.  Už v té době se v ní se uvádí  např. mnohem více potoků , než je tomu dnes.

Naše město Nová Plzeň měla v mnohém k dispozici zkušenosti Staré Plzně. Zkušenosti více než dvousetleté i v cestování přes Starou Plzeň. Nová Plzeň se mohla opírat o zkušenosti  s cestováním  za řízením  kraje mežského, domažlického, klatovského, přes obchodní putování za obchodem pro velké tržiště a sklady i za  řízením církevním.

Vrátíme-li se nazpět k historii nejfrekventovanějších plzeňských cest směrem na západ, můžeme začít  s  ŘEZENSKOU CESTOU , kterou známe i pod jménem Bavorská nebo Domažlická. Ta byla pravděpodobně nejstarším východištěm  dálkové obchodní cesty do pozdějšího vnitrozemského Plzeňska . Šla po stopách prastaré evropské cesty  od nejsevernějšího oblouku Dunaje, kde později vzniklo město Řezno (Radasbona, Castra regina, Regensburg).  Její  starobu dokládá už  i predhistorické osídlení  Keltů, kteří dali tomuto svému středisku nejstarší známé jméno Radasbona. Na tomto místě bylo kolem r. 90 po Kr. už zřízeno opevnění římské kohorty, v r. 179  po Kr. zde  se usadila III. římská legie a svému táboru dala  jméno tábora na  řece Regen (Řezná). Řezno se postupně stalo do 6.století prvním hlavním městem Bavorska. Zde se shromažďovali křižáci  v 11. a 12 století k cestám do Svaté země. Tudy ve 12. a 13.století procházel  dálkový zahraniční obchod do Paříže, Benátek a Kijeva.Zde vznikl 1135 – 1146   známý kamenný  most, který se stal vzorem pro pražský Karlův most.

            Dost však o východišti v Řezně, pro naše pátrání po cestách z Plzně nebo  k Plzni byla důležitější řeka Regen (Řezná), po níž zahajujeme cestování proti proudu vody  přes Cham (Kouba), pak podle vod jejích přítoků , zejména podél řeky Chouba směrem k Eschelkam (Os) a dále  Brodu nad Lesy  (Furth im Wald.).. U nás pak už byl po jejím pokračování skok  přes průsmyk Všerubský , Kdyni až do Domažlic.Tuto základní dálkovou cestu můžeme odedávna nazývat Domažlickou. Vlastně bychom měli o ní  mluvit jako o stezce. Zprávy o ní máme už od IX.století,  i když jistotu o ní dává až  rok 1040.

            Tato domažlická stezka  měla však  už tehdy druhou variantu  z Chamu(Kouba) přes Mnichov nad Lesy-údolím Teplé Bystřice a dále průsmykem Domažlickým do Domažlic.. Ta byla nejobtížnější.

            Dokonce mohli naši předkové putovat  z Chamu (Kouba), přes Mnichov nad Lesy- Klenčí –Draženov  a dále  do Domažlic nebo do  Horšovského Týna. Tudy se chodilo nejpozději, protože to byla cesta  vedoucí nejobtížnějším terénem. Ať už z Domažlic  do Horšovského Týna  jste se tehdy mohli dostat  směrem přes Stod, Chotěšov, Starou Plzeň a nakonec i do Nové Plzně . Tudy původně asi šel i tehdy v povědomí své svatosti Vojtěch z Říma. Stezek a cest podél řek a potoků  z Bavorska od Řezna přes Šumavu  bychom však nalezli mnoho, zejména  ústících z pravé strany přítoků do řeky Náby . A nejen přes Šumavu, ale i Není jisté, kterou z těchto cest  se ubírala vojska  Oty II. ke střetnutí s s vojáky Boleslava II.  Některé  z nich však po založení Nové Plzně ztratily trochu na  významu , i když se po  stále přesunoval  zatím ještě ve 14. století obchod z Vlach. Po některé z nich asi jel z Plzně v r. 1594 do Řezna  Rudolf II. na říšský sněm. A to nepočítáme cestování jiných  z Plzně přes Stříbro , Planou a Kynžvart do Chebu a dále  přes Waldsase-Tirschenreuth, Weiden, kolem Náby také až do Řezna.

            Domažlickou cestu z bavorského Řezna do Prahy v té době už můžeme později jako hlavní opouštět, protože  pro Prahu  se stala důležitější Zlatá stezka.        ( Semita aurea, cesta česká, Via bohemica), která míjela Plzeň na přímější cestě přes Klatovy-Světlou-Koubu do Řezna  Nebyla však pro Plzeňsko  později nejdůležitější

NORIMBERSKÁ (Falcká, Říšská) se pro Plzeň  i pro Prahu ve XIV. století stala důležitější  trasou  než Domažlická.Na ní nešlo jen o preferenci zahraničního obchodu po cestách až do Flander , Kolína n. Rýnem, Frankfurtu , ale  i   pro politické evropské styky  za vlády Karla IV. Plzeň  tedy profitovala na dálkovém obchodě hodně, protože se v ní sbíhaly  různé cesty podél čtyř řek, přitékajících od bavorských hranic a vedoucí povodím Berounky  do středních Čech až do Prahy. Všimněme si kolik teče vody v Západních Čechách směrem k Plzni od Šumavy a od Českého lesa :

Spojnic mezi ¨bavorskými a plzeňskými řekami  a podle nich vedoucími  stezkami a později cestami muselo tedy být od začátku povicero. Nedivme se proto, že třeba nevíme po které z nich jel se svou manželkou Karel IV. Ve  svém dopise z 17.VI.1360  píše, že jel do Norimberka z  Karlštejna  přes Žebrák, kde byl v poledne a na večeři chtěl si ještě prohlédnout Plzeň a do  Norimberka chtěl dorazit už  24.VI.. Pravděpodobně jel podle  nejstaršího norimberského kartografa  Johannesa Etzlauba  po nejznámější trase  z Plzně přes  Tlučnou-Nýřany-Kladruby-Bor-Tachov- Bärnau-Floss-Weiden-Hirschau-Sulzbach-Hersbruck- Lauf  a Norimberk. Není však jisto, zda nejel  však po druhé, kratší  trase vedoucí přes Stříbro-Bor- Přimdu a dále na Rozvadov-Weidhaus-Leuchtenberg do stejného Hirschau..

            Před dobou Karla IV. to rozhodování o cestách  bylo ještě horší. Nebyly to ani po celou tu dobu historie už silnice, i když se o silnicích tvrdí, že je stavěl už první český král Vratislav II.(+ 1092)  Mnohde to byly to stále nanejvýše polní cesty, po nichž  cestovat  vyžadovalo „obzvláštní křesťanskou trpělivost a dobrou konstituci tělesnou“. Mosty obvykle nebyly, přes vodu se cestovalo brodem, přes močály  a bažiny  kolem říček se musely stezky někde dokonce vyztužovat kameny a dřevy, aby mohl projít jeden soumar nebo jeden člověk za druhým .Tak o tom pojednává legenda  Život sv. Vintíře  o době po r. 1092.O tehdejších cestách z Břetislava II. se traduje, že  už Zlatá stezka  se nejen opravovala, ale na ní se už vybíralo i clo  a souběžně s ní nesměla jít žádná cesta do Pasovska.

            Ke konci éry Přemyslovců  však už údajně  jezdily po takových cestách  lehké plachtové i těžké vozy z velkých měst, tedy i z Plzně do Prahy.  Povozy odtud údajně jezdily jednou až dvakrát  týdně do Norimberka a Řezna. Za vlády Václava IV. byla už opět obnovena výhradní práva  silniční a údajně byla i zachovávána. Tak např. z Prahy do Plzně  a z Nepomuka do Tachova  nebo do Teplé obchodníci směli své zboží voziti pouze přes Stříbro a museli  platiti i clo. Tak to tvrdí  např. Ottova encyklopedie.

            PRAŽSKÁ CESTA. Ještě se zmiňme o tom, jak se cestovalo z Plzně do Prahy. Cesta z Pražské brány vedla přes dva Pražské mosty , ten první přes mlýnskou strouhu a ten druhý přes Radbuzu. O tom prvním víme mnohé. Byť to byl nejstarší doložený most plzeňský , víme, že byl postaven roku 1520 mistrem zednickým Ondřejem (? Ondráčkem). To že vedl také přes mlýnskou strouhu dokládá Willenbergova veduta z roku 1602. Podle ní byl  krytý a pravděpodobně dřevěný. Kolik na něm bylo kamene není už jasné. Není to ani patrné  ze známého pohledu dobývání Plzně Mansfeldem v r. 1618. Teprve později někdy mezi polovinou 17. století a rokem 1750 postaven jako klenutý z pískovce. O tom druhém  víme mnoho, kdy a kým byl přestavován, ale nejsme si jisti, kdy byl prvně postaven. Za mostem se cesta na Prahu stáčela po pravém břehu Radbuzy, později procházela dnešním pivovarem , dále pokračovala  směrem k ke Sv.Jiří, kde přešla brodem přes Úslavu a pokračovala dnešní Doubravkou přes Újezd, Červený Hrádek, Kyšice,Rokycany, Žebrák, Zdice, Beroun až do Prahy.

            Na závěr si připomeňme, že k historii plzeňských cest nám prakticky moc nepřidají mapy, a to zejména ne první česká mapa  Mikuláše Klaudyána z r. 1518, vytištěná v Norimberce. Pro historii plzeňský cest nám nepomůže ani mapa  rytce a tiskaře  Wilhelma Janszoona Blaeua (1541-1638).¨, na jehož mapě je také už uvedena Plzeň. Možná, že k té Plzni trochu přispěl i  Tycho de Brahe, jeho přítel.

 

.